Nyhetsbrev, mars 2020

Vi vill bidra till debatten om medicinsk cannabis och bjuder därför in till ett stort evenemang på Grand Hotell Stockholm, måndag 20 april 2020. Många av våra inbjudna gäster har redan tackat ja till att medverka och i deltagarlistan finns sakkunniga i ämnet, forskare och professorer, debattörer, föreläsare, politiker, företag och entreprenörer i branschen samt medieprofiler och artister.

Preliminära hålltider:

• 08:00 Frukostservering
  • 09:00 Föreläsningar och politisk debatt
  • 12:00 Lunch och mingel
  • 13:00 Företag i branschen samt föreläsningar
  • 18:00 Middag, mingel och underhållning
  • 21:00 Robert Aschberg drar igång kvällens debatt och paneldiskussion

Det är framförallt två saker vi vill belysa med evenemanget; att läkarna behöver lära sig mer om medicinsk cannabis och att reglerna behöver lättas för receptförskrivning av cannabisläkemedel. Idag är det lättare för en läkare att skriva ut hårt beroendeframkallande mediciner med opiater än att skriva ut läkemedel med medicinsk cannabis. Det tycker vi är helt vansinnigt.

“Jag ser framförallt fram emot många givande möten mellan patienter och läkare. Dessa möten och diskussioner är det jag betraktar som det absolut viktigaste målet med hela eventet,” säger Therese Nader, CEO Aureum Life.

Mer information om vilka politiker, debattörer, medieprofiler, artister, föreläsare, forskare, professorer, läkare, patienter och företag i branschen som kommer att dyka upp presenteras löpande på vår Facebooksida och Instagram. Mer information kommer också via nyhetsbrev runt den 20 mars.

Aureum Life är glada att presentera Robert Aschberg som debattledare. Angelica COO Aureum Life. Robert Aschberg. Therese Nader CEO Aureum Life.

Obs! Antalet platser är begränsade, så gör din intresseanmälan redan idag.

Läs mer och anmäl dig här.

Stora planer för framtiden

Först vill vi tacka alla som visat intresse för våra platsannonser och sökt de jobb vi utannonserade på Arbetsförmedlingens Platsbanken. Av de cirka 12 500 ansökningar som vi fick in var det ungefär 9 500 personer som sökte jobbet som odlare. Därför känner vi att vi nått målet att rekrytera de bästa odlarna i Sverige – några av de som sökt tjänsten kan anses vara bland världens bästa cannabisodlare. Vi siktar på att vara runt 400 anställda reden inom två till tre år.

Stort tack till alla som delat, spridit och ansökt!

Vi växer så det knakar

Nu under våren börjar vi bygga en ny odlingsanläggning i Grekland tillsammans med Oboya Horticulture. Vi har tillgång till nästan 30 000 kvadratmeter mark och väljer i första steget att bebygga cirka 6 000 kvadratmeter. Anläggningens kapacitet beräknas till 8–12 ton per år och vi räknar med produktionsstart under sista kvartalet 2020.

I södra Afrika ser vi över möjligheterna att starta en anläggning för framtagning av förökningsmaterial. Vi har inlett samtal med lokala myndigheter i Zambia, då vi ser att de lokalt förekommande strainsen har bland de bästa cannabisgenerna i världen. I samband med en eventuell etablering kommer vi se över möjligheten att också dra igång ett biståndsprojekt inom jordbruk och hälsovård.

Idag är många läkare i Sverige dåligt informerade vad det gäller medicinsk cannabis. Det vill vi ändra på genom att erbjuda utbildning i ämnet, främst riktat mot vård- och apotekspersonal. Tillsammans med samarbetspartners ska vi också, så snart som möjligt, starta upp egna vårdenheter i Stockholm och Malmö.

God dialog med Läkemedelsverket

Det är en dyr och tidskrävande process att ta ett “nytt” läkemedel till den svenska marknaden – och sedan vidare till Europa. För läkemedel som innehåller medicinsk cannabis är det ännu krångligare. Men vi ser nu, efter god dialog med Läkemedelsverket, att vi inom en snar framtid kommer att kunna lansera ett eget cannabisläkemedel för svenska patienter.

För att lansera ett cannabisläkemedel i Sverige krävs omfattande studier samt att vi genomför hela kedjan i registreringsproceduren för kandidater i olika beredningsformer.

Nya verksamhetsgrenen Aureum Green Thumbs

I ett samriskbolag, som vi drar igång tillsammans med Oboya Horticulture, kommer vi att starta en ny e-handelsplats för allt inom odlingssystem för hemmet. Vi kommer att saluföra allt från odlingsutrustning till miniväxthus, både som fristående och som inbyggnadsmöbler i exempelvis ditt kök. Produkterna riktar sig till dig som vill odla din medicin (eller andra växter) inomhus.

Gilla gärna Aureum Green Thumbs på Facebook.

OBS! Om du tänkt odla medicinsk cannabis i din bostad, så bör du bo i Spanien, Italien eller Tjeckien, då det endast är i dessa tre europeiska länder som du får odla cannabis i hemmets trygga vrå (max 3-5 plantor per hushåll).

Självklart kommer vi även att finnas på de nordamerikanska och asiatiska marknaderna – alla länder där det idag är tillåtet med hemmaodling av medicinsk cannabis för eget behov.

Registrera dig för nyhetsbrev om Aureum Green Thumbs:

Registrera dig här.