Cannabissnus på marknaden 2020

Pressmeddelande 2019-08-02:

Det svenska läkemedelsföretaget Aureum Life blir först i världen med medicinsk cannabis i form av buckalkudde (liknande vanligt “portionssnus”) med hög THC-halt. Preparatet Auresacculin beräknas vara klart för den svenska marknaden, på licens eller som godkänt läkemedel, inom 18 månader.

På Aureum Life räknar man med att forsknings- och utvecklingsarbetet är klart om 6–8 månader. Sedan återstår tid för kandidatens registreringsprocedur hos Läkemedelsverket. Läkemedlet kommer att finnas i flera olika styrkor och sammansättningar av cannabinoider.

»Jag har Crohns och under mina besök i Kanada har jag haft möjligheten att prova olika sorters medicinsk cannabis. Då har jag känt att vissa sorters strains hjälper bättre än andra.«

– Andreas Mikulic, odlingschef Aureum Agricol AB

Det är en avancerad process att ta fram ett snabbt, långverkande, effektivt och säkert sätt att leverera de aktiva substanserna i ett cannabinol-molekylärt läkemedel. Genom en teoretisk förstudie har Aureum Life sett att buccall administration av ett cannabisläkemedel, i beredningsformen buckalkudde, kan ge ett mycket smart och effektivt cannabispreparat.

Arbetet går nu vidare med att hitta rätt drogdistributionssystem (dds) för beredningsformen. Det man är ute efter är ett snabbverkande preparat, som också ger långverkande och ihållande effekt av läkemedlet. Det ska samtidigt vara skonsamt mot munnens slemhinnor – inte minst med tanke på att en del patienter, på grund av sjukdom, kan lida av överkänslighet i bland annat mun och svalg.

Ladda ner pressbilder: https://aureumlife.se/press

För mer information: