Coronaviruset stoppar stort cannabisevent i Stockholm

Sveriges första stora internationella cannabisevenemang “Cannabis i fokus” ställs in av arrangören Aureum Life. Det är med anledning av den pågående och explosiva spridningen av coronaviruset COVID-19 i Sverige och världen.

Evenemanget ”Cannabis i fokus” var sedan länge inplanerat att hållas på den internationella cannabisdagen 20 april 2020 (4/20) och inbokat i Grand Hotells Vinterträdgård, Stockholm. Nu väljer arrangören, det första Svenska Cannabisbolaget Aureum Life att ställa in eventet och skjuta det på framtiden.

– Vi har jobbat stenhårt med det här evenemanget, och såg det som viktigt, speciellt möten mellan patienter, läkare och cannabisbranschen. Men vi måste nu tyvärr ställa in, senarelägga och börja om från början. Det kan jag leva med, för det viktigaste just nu är att fokusera på att coronaviruset inte får fri spridning. Mina tankar går till de drabbade och hoppas och ber till Gud att smittspridningen stoppas och att vi slipper fler dödsfall i COVID-19`s framfart, säger Therese Nader, CEO på Aureum Life.

Arrangören hade räknat med upp till 2 800 genomströmmande besökare under hela dagen och kvällen. Svenska och utländska forskare, sakkunniga och politiker skulle mötas för att diskutera, föreläsa och utbilda, allt inom ämnet cannabis som läkemedel i Sverige och Europa. Cannabis i fokus skulle bli det första större evenemanget i Norden med kliniskt fokus på medicinsk cannabis. Delar av dom besökare och läkare som skulle komma på eventet tillhör högriskgrupper, därför är det nu ett måste att ställa in.

Ett trettiotal företagspresentationer var inplanerade, för svenska, danska, nederländska, israeliska, kanadensiska och amerikanska bolag som verkar direkt eller indirekt i den europeiska cannabisindustrin. Bland annat danska Aurora Nordic, CannGros, Clinic Horsted. Svenska bolagen Aureum Greenthumbs, Oboya Horticulture, Heliospectra och Nordisk hampa.

På listan med inbjudna så hittar man bland annat:

• Professor Fred Nyberg och professor Claes Hultling. Michael J Fox skådespelare och förespråkare för medicinsk cannabis. Komikern Pete Davidson. Kanadensiska entreprenören Bruce Linton, grundare av Canopy growth världens största cannabisbolag. Svenska artisterna Ivory och Frej Larson Samt politiker från Socialutskottet, riksdagen och regeringen.

Aureum Life kommer att besluta om nytt datum för Cannabis i fokus efter sommaren.

För mer information:

John Larsen, presskontakt