Aureum Life nyhetsbrev sep 2020

Det händer mycket inom våra verksamheter och världen i stort. Pandemin har kastat om spelbrädet för alla aktörer inom sjukvårdsområdet och vi har exempelvis tvingats ställa in det första stora cannabisevenemanget i Sverige – Cannabis in Focus. Vi söker personal och är i startgroparna av en ny forskningsstudie om smärta och cannabis.

Det och mycket mer kommer vi att avhandla i detta nyhetsbrev.

Drugnews.nu har besökt vår smärtklinik

I mitten av juli öppnade vi smärtkliniken Aureum Healthcare på S:t Göransgatan på Kungsholmen i Stockholm. Sajten Drugnews, som drivs av flera nykterhetsorganisationer, har besökt mottagningen och skrivit ett längre reportage. Bland annat intervjuas vår läkare – Doktor Sara Mikaili.

Läs artikeln här: Hård kritik mot nytt svenskt cannabisbolag

Inställt: Cannabis in Focus

På grund av pandemin och de restriktioner som fortfarande gäller för sammankomster och resor kan vi inte genomföra evenemanget på det sätt vi hade önskat. Därför ställer vi in Cannabis in Focus, som skulle ha hållits på Berns Salonger i Stockholm den 1 oktober 2020.

Vi siktar på att genomföra evenemanget i april 2021 istället. Mer info kommer…

Platsannons

I oktober behöver vi förstärka vårdenheten Aureum Healthcare på Sankt Göransgatan, Kungsholmen i Stockholm, med en läkare, en sjuksköterska och en beroendeterapeut. Detta för att kunna ta emot fler patienter och erbjuda en bredare vård.

Mottagningen fokuserar idag på terapiområden som kronisk smärta, neuropatisk smärta, smärta och svårt illamående i samband med cancer och cancerterapi, reumatism, artros, MS, ME, epilepsi, tremors med mera.

Vi erbjuder våra patienter en skräddarsydd vårdplan med rätt medicinering och multimodal terapi. All rådgivning och konsultation är gratis och patienter kan när som helst kontakta mottagningen för vårdvägledning.

“Vi menar att det inte alltid är just vi som är rätt vårdgivare för en patient, men vi ser alltid till att ge vägledning inom hälsa, sjukvård och omsorg. Kontakta oss så berättar vi mer,” säger Angelica Örnell, verksamhetschef

I början av 2021 flyttar Aureum Healthcare till nya lokaler i Wonna Tower på Sankt Göransgatan. Här får vi tillgång till 400 kvadratmeter, så att vi kan utöka vårdverksamheten till att även omfatta multimodal och psykiatrisk behandling.

Våra patienter kommer efter remiss från sin nuvarande vårdgivare eller genom egen remittering via vår webbplats: https://aureumlife.se/vardtagare/

Nykterhetsorganisationernas sajt Accent har publicerat två mycket kritiska artiklar om vår affärsidé “från frö till patient” och låter ledamöterna i riksdagens socialutskott kommentera den bild Accent målar upp i artiklarna. De spontana kommentarerna från ledamöterna har, inte helt oväntat, varit mycket kritiska.

I första artikeln uttalar sig socialutskottets vice ordförande Kristina Nilsson (S) och ledamöterna Pia Steensland (KD) och Lina Nordquist (L).

Läs mer: Politikerna tagna på sängen av cannabisbolag

Sedan får Accent även kommentarer från socialutskottets ledamot Sofia Nilsson (C) och Miljöpartiets politiska sekreterare Anna-Klara Müntzing. Även mångårige debattören och läkaren Fred Nyberg uttalar sig kritiskt om Aureum Life.

Andra artikeln: Växande kritik mot svenskt cannabisbolag

Aureum Life svarar på kritiken:

affärsidé “från frö till patient” betyder att vi ska kunna bidra i alla delar av produktionskedjan; från att odla cannabis, ta fram läkemedel, behandla patienter till att forska. Det gör vi utifrån våra olika bolag i koncernen:

• Aureum Life är vårt moderbolag
  • Aureum Healthcare driver smärtklinik
  • Aureum Pharma gör läkemedel mer tillgängliga
  • Aureum Agricol arbetar med odlingar

Att ha både hälsosjukvård och farmaceutisk verksamhet inom samma koncern ger ett unikt, sammanhållet och vetenskapligt material för både studier och forskning. I vårt fall inom bland annat cannabispreparat och smärtterapi.

“finns egentligen inte så mycket att kommentera i Socialutskottet, Drugnews och accents kritik, dom har redan fått för oss, jättebra kommentarer på sin kritik av deras egna läsare i deras egna sociala media kanaler, så det räcker så tycker jag, synd att dom helt missat vårt viktiga arbete med att minska användandet av tunga opiater inom vården ” -säger Therese Nader VD Aureum Life.

Vi räknar också med goda synergieffekter, som kommer att ge fördelar både för den enskilda patienten och att regionerna i framtiden kommer att få en lägre dagsdoskostnad för cannabispreparat. Idag går Sativex och Epediolex (godkända cannabisläkemedel) oftast inte under högkostnadsskyddet medans Bedrocans torkat växtmaterial (licenspreparat) går på patientens högkostnadsskydd.

Att vi dessutom i egen regi och kostnadseffektivt kan odla råmaterialet till preparaten positionerar oss så att vi kan skräddarsy ett medicinskt preparat från frö med den enskilda patienten och dennes vårdbehov i fokus.

Aureum Pharma startar forskningsstudie

Allt fler läkare och vårdgivare börjar förstå att medicinsk cannabis är ett bra komplement i många terapier. Förskrivningen av cannabispreparat som en del av terapi och behandling av ett flertal indikationer ökar kraftigt både runt om i Europa och i Sverige.

Därför kommer efterfrågan på allt fler olika cannabispreparat på de svenska apoteken att öka väsentligt. Det är en efterfrågan vi är i full fart med att möta upp genom vår medicinska avdelning – Aureum Pharma AB.
Vi har dessutom precis startat förarbetet inför en omfattande forskningsstudie avseende cannabis och smärta

Nästa nyhetsbrev

Vi kommer att berätta mer om Aureum Lifes roll på den europeiska cannabismarknaden, våra vetenskapliga studier, en rad nya cannabispreparat och den gamla striden mellan opiater vs cannabinoider.
Nästa nyhetsbrev beräknas landa i inboxarna i november 2020.

Kontakta info: https://aureumlife.se/kontakta-oss/
Presstalesperson: Christian Engström +46 (0)70-663 37 80